متن كامل خبر
جزئیات برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی

تاريخ خبر : 29/1/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 89

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی با حضور ۳۳ کشور از دوم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود، از جذب 6 میلیون دانش‌آموز در فعالیت‌های قرآنی در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس، مهدی فیض معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد، جزئیات برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم دانش‌آموزان را اعلام کرد.
 
وی با اشاره به اهمیت قرآن برای آموزش‌وپرورش، اظهار داشت: قرار است قرآن با عنوان نظامی تربیتی موردتوجه آموزش‌وپرورش است؛ نظام تربیتی که برآمده از اندیشه‌های امام (ره‌‌)‌ بوده و تربیت در آن مبتنی بر قرآن باشد.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش در توضیح این هدف نظام آموزشی کشور، تصریح کرد: باید راهکارهایی از قرآن برای تحقق این اهداف استخراج کنیم و از آن ایده لازم را بگیریم.
 
فیض یادآور شد: قرار است آموزش‌وپرورش دانش‌آموزانی را تربیت کند که در حوزه قرآن مهارت خاصی داشته باشند؛‌ دانش‌آموزی که دلداده به قرآن باشد و به آن احساس تعلق داشته باشد و باید این نوع تعلیم و تربیت در آموزش‌وپرورش اتفاق افتد.
 
وی با برشمردن اهداف دیگر آموزش‌وپرورش در بهره‌گیری از قرآن کریم، متذکر شد: هدف دیگر این است که در آموزش‌وپرورش دانش‌آموزان بیاموزند بهترین منبع برای کسب معرفت و سبک زندگی، قرآن است که برای تحقق چنین چیزی لازم است دانش‌آموز تدبر در قرآن را بیاموزد؛ ضمن اینکه یکی از اهدافی که در آموزش‌وپرورش قرار داده شده است این است تا مهارت تدبر در قرآن را به دانش‌آموز بیاموزند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزی بیان داشت: برگزاری مسابقات بیشتر جنبه انگیزشی دارد؛ ضمن اینکه در کنار برگزاری چنین مسابقاتی به اهداف بزرگتری از جهت دانش‌آموزی دست پیدا کنیم اما وجود چنین برنامه‌ای، انگیزه زیادی به دانش‌آموز می‌دهد و باعث تحرک و جهت‌گیری دانش‌آموز می‌شود.
 
فیض با تأکید بر اینکه جهت‌گیری و جذب حداکثری در موضوع قرآن از افتخارات آموزش‌وپرورش است، افزود: آنچه بر عهده معاونت پرورشی و فرهنگی است، فعالیت‌های تکمیلی و فوق‌برنامه در حوزه قرآن است.
 
وی با اشاره به برنامه‌های اجراشده در سال تحصیلی جاری از جذب بالغ‌بر 6 میلیون دانش‌آموز در فعالیت‌های قرآنی فوق‌برنامه خبر داد و گفت: دانش‌آموزان به‌صورت داوطلبانه جذاب برنامه‌ها می‌شوند ضمن اینکه وضعیت ایده آل ما این است که ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان را نسبت به موضوع قرآن جذب کنیم که امیدواریم این آمار به این عدد نزدیک شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فعالیت در حوزه بین‌المللی عنوان کرد: فعالیت‌های خاصی در این خصوص صورت گرفته است که در سطح مدرسه فعالیت‌های آغاز می‌شود سپس در سطح مناطق و شهرستان‌ها، استان‌ها، کشور و در نهایت در سطح بین‌المللی ادامه پیدا می‌کند.
 
فیض با اشاره به برگزاری پنجمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن دانش‌آموزی ابراز داشت: پیشینه برگزاری مسابقات به سال ۱۳۷۱ برمی‌گردد و در سال‌های ۷۱، ۷۲، ۷۳ و ۷۶، ۴ دوره مسابقات برگزار شد، اما این مسابقات با توقف ۱۹ ساله همراه بود و مسابقات بین‌المللی نداشتیم؛ البته کشورهای دیگر در این سال‌ها در سطح دانش‌آموزی این مسابقات را دنبال کردند.
 
وی تأکید کرد: قصد داریم دوسالانه مسابقات را برگزار کنیم و در همین راستا دبیرخانه دائمی این مسابقات در اداره کل قرآن، عترت و نماز شکل گرفته است تا بتوانیم به‌صورت مستمر هر دو سال یک‌بار این مسابقات را برگزار کنیم.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به همکاری‌ها با سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: در چند سال اخیر در اجرای مسابقات هماهنگی خوبی با این سازمان داشتیم در سازمان اوقاف برگزاری مسابقات دانش‌آموزی را از خود جدا کرده و اجرای آن را بر عهده آموزش‌وپرورش گذاشته است چرا که فعالیت موازی بین دو دستگاه باعث ایجاد زحمت برای دو طرف خواهد بود.
 
فیض با اشاره به جزئیات برگزاری این مسابقات افزود: مسابقاتی که بر عهده آموزش‌وپرورش در بخش دانش‌آموزی است، یک از پنج بخش مسابقاتی است که می‌توان از آن به‌عنوان المپیاد قرآنی نام برد که شامل «مسابقات دانش‌آموزی جهان اسلام»، «مسابقات بزرگ‌سالان»، «بخش طلاب»، «بخش بانوان» و «بخش روشندلان» است.
 
وی اضافه کرد: در بخش جانبی این مسابقات فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای برای دانش‌آموزان شرکت‌کننده صورت می‌گیرد که هدف آشنایی با جلوه‌های تمدنی و پیشرفت کشورمان برای دانش‌آموزان است.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش از مکاتبه با ۷۰ کشور دنیا برای حضور در این مسابقات خبر داد و گفت:‌ از این تعداد ۳۳ کشور نمایندگان خود را به این مسابقات اعزام می‌کنند و درمجموع ۶۰ دانش‌آموز از سراسر جهان در گروه دختران و پسران در بخش قرائت و حفظ کل قرآن کریم از دوم اردیبهشت در این مسابقات حضور دارند.
 
فیض در پاسخ به پرسش فارس در خصوص «وجه تمایز مسابقات امسال با سال‌های قبل و نیز برنامه‌های حمایتی از دانش‌آموزان برگزیده این مسابقات»، خاطر نشان کرد: وجه تمایز برگزاری این مسابقات در این است که این اقدام بین‌المللی در یک بستر بین‌المللی صورت می‌گیرد؛ درحالی‌که شکل‌گیری جریان‌های افراطی مثل داعش وجود دارد و برگزاری مسابقات کمک می‌کند تا فضای تهاجمی و تقابلی علیه کشورمان شکسته شود و باعث تضعیف این فضا شود.
 
وی اضافه کرد: از جهت تفاوت و تنوع کشورها نسبت به آخرین دوره حضور کشورها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است؛ ضمن اینکه از جهت اهدای جوایز نیز به‌طور میانگین مبلغ 20 میلیون تومان به هر کدام از رتبه‌های اول، دوم و سوم در هر کدام از رشته‌ها در کنار لوح تقدیر و نشان اهدا می‌شود.
 
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: در بخش حمایتی از دانش‌آموزان برگزیده نیز برنامه کلان حمایتی با راهکار جدید در برنامه قرار دارد که آن ایجاد «دارالتقریب دانش‌آموزی» و استمرار ارتباط دانش‌آموزانی است که در این مسابقات در کشورمان حضور دارند که طرح کلی این برنامه آماده شده است.
 
فیض در پاسخ به پرسشی درباره ناتوانی دانش آموزان در قرائت معمولی قرآن کریم پس از گذراندن دوران تحصیل، گفت: بازخوردی که ما داریم چنین نیست و غالب دانش‌آموزان پس از اتمام تحصیلات در مدرسه قادر به روخوانی قرآن هستند اما برخی دانش‌آموزان چون ممارست و تمرین ندارند در این زمینه کمی مشکل دارند.
 
وی تصریح کرد: فرهنگ سنتی قرآن خواندن برای ثواب صرف باید به فرهنگ تلاوت برای تدبر تغییر کند.
 
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش‌وپرورش ادامه داد: برای حصول این نتیجه لازم است سه درس قرآن، دینی و عربی در کنار هم و مکمل هم باشند و پیوند این سه درس تقویت شود که نتیجه نهایی تدبر دانش‌آموز در قرآن کریم باشد.


     منبع خبر : فارس

بازگشت