متن كامل خبر
امکان کاهش عناوین درسی هر پایه در بازنگری

تاريخ خبر : 18/5/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 71

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کیف دانش‌آموزان با ۱۵،۱۰ عنوان درسی پر شده است؛ شاید در بازنگری به این نتیجه برسیم که در هر سال تحصیلی ۴ عنوان بیشتر تدریس نشود زیرا برخی دروس قابلیت تجمیع دارند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش‌وپرورش خبرگزاری فارس با بیان اینکه پس از پایان توزیع کتاب‌های درسی در شهریورماه، بلافاصله طراحی کتاب‌های پایه دوازدهم را آغاز خواهیم کرد، اظهار داشت: به این ترتیب یک دوره تدوین کتاب‌های درسی نظام آموزشی بر اساس برنامه درسی ملی به پایان می‌رسد.
 
وی افزود: کتاب‌های تدوین شده ۵ سال اعتبار دارند و بعد از ۵ سال، اگر برنامه تغییر کند، بر آن اساس کتب را بازنگری می‌کنیم و اگر برنامه ثابت بماند و روش آموزش ایراد داشته باشد به دنبال اصلاح آن خواهیم رفت.
 
*سال آینده در کتب درسی ۳ پایه مقطع ابتدایی بازنگری می‌کنیم
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان ادامه داد: سال تحصیلی ۹۸ ـ ۹۷ در کتب درسی مقاطع اول، دوم و سوم ابتدایی بازنگری خواهیم داشت و رویکرد ما در بازنگری‌ها آخرین تجربه‌های ارائه آموزش در مطالعات تطبیقی و نگاه به سند برنامه درسی ملی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی با جهت تولید محتوای تلفیقی است.
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی از بررسی پژوهشی حجم کتب درسی خبر داد و بیان داشت: مسئله حجم کتاب را با متغیرهای متنوع مورد بررسی قرار دادیم زیرا آن را باید با یک قاعده دقیق سنجید.
 
وی اضافه کرد: متغیرهای مختلفی که حجم کتاب درسی باید با آن سنجیده شود، شامل بررسی حجم کتاب با آموزش معلمان و ساعت آموزشی، حجم کتاب فی‌نفسه، حجم کتاب در قیاس با چگالی دروس، استعداد، ضریب دشواری و بوم و حجم کتاب نسبت به برنامه می‌شود.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان گفت: ما باید اهداف برنامه را به صورت ضمنی در هم تنیده ارائه کرده و آن را تفکیک نکنیم ضمن اینکه اهداف اولیه، ثانویه، پنهان و ارتباطات طولی و عرضی دروس را باهم یک‌بار دیگر بررسی کنیم تا ببینیم کجا قابل جمع است.
 
*حجم کتب درسی بررسی می‌شود
 
رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به سنت علمی و فراموش شده مباحثه اشاره و عنوان کرد: با ورود نظام تقلیدی آموزشی، این سنت مفید از یاد رفت و به فراموشی سپرده شد؛ روشی که می‌تواند آموخته‌ها را در ذهن تثبیت کند.
 
وی به امکان کاهش عناوین درسی اشاره کرد و بیان داشت: کیف دانش‌آموزان با ۱۵ ـ ۱۰ عنوان درسی پر شده است، شاید در بازنگری به این نتیجه برسیم که در هر سال تحصیلی ۴ عنوان بیشتر تدریس نشود زیرا برخی دروس قابلیت تجمیع دارند.
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدیان اضافه کرد: می‌توانیم برخی دروسی که جنبه فن و مهارت دارد، ابتدا ارائه کنیم و سپس وارد حیطه آموزش دانش شویم.


     منبع خبر : فارس

بازگشت