متن كامل خبر
نتیجه آمارهای رسمی از برگزاری «آزمون» برای دانش‌آموزان

تاريخ خبر : 24/11/1396امتياز بده :ارسال به دوستتعدادمشاهده : 101

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش، حذف آزمون از دوره ابتدایی را اولین چراغ سبز و حرکت جدی آموزش‌وپرورش در مسیر اجرای سند تحول دانست.

به گزارش ایسنا، مسعود شکوهی مصوبه اخیر شورای عالی آموزش‌وپرورش را درواقع "نه" محکم آموزش‌وپرورش به نظام نمره محوری برشمرد و اظهار کرد: پس از تصویب و ابلاغ سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، انتظار می‌رفت مسئولان وقت آموزش‌وپرورش به سرعت و با تمهید مقدمات لازم نسبت به اجرایی نمودن علمی و اصولی سند تحول بنیادین اقدام نمایند، اما علی‌رغم تلاش‌های به عمل آمده و حتی بعد از تدوین بعضی از زیر نظام‌های این سند، عملاً کار جدی و قابل توجهی در پیاده‌سازی آن صورت نپذیرفت.
 
وی افزود: به راستی چرا با توجه به این‌که تقریباً همگان معتقد هستند نظام آموزش‌وپرورش فعلی کارایی لازم را برای پرورش نسل آینده ندارد، اما تغییرات اساسی در آن به کندی صورت می‌پذیرد؟! شاید مهم‌ترین دلیل آن "ترس از تغییر" و یا "اراده / روحیه تغییر نداشتن" باشد.
 
شکوهی ادامه داد: بر اساس نص صریح سند، آماده‌سازی نسلی نواندیش، آینده‌نگر، متعهد، خداجو، مستقل، جرئت ورز، با ایمان، خلاق و... جزء اهداف اصلی نظام تعلیم و تربیت ذکر گردیده است، عدم توجه به رشد همه‌جانبه استعدادها، انباشت یک سری محفوظات محض، تأکید بر قبولی در آزمون‌های پراضطراب و تنش‌زا و بی‌توجهی در طراحی مسیر زندگی دانش‌آموزان برای آمادگی و ورود به دنیای بزرگ‌سالی از مهم‌ترین اشکالات عمده این نظام است.
 
وی در ادامه این یادداشت تصریح کرد: سنگینی حاکمیت آموزش‌های نمره محور به حدی است که حتی بعضاً قوانین مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش نیز دستخوش افکار سنتی بعضی از مدیران، نهادها و خانواده‌ها گردیده است. نمود کامل آن را می‌توان در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان ملاحظه نمود؛ که شوربختانه هنوز باور بر این است که نمره تنها معیار هدایت و ملاک انتخاب رشته باید باشد و چه بسا با طبقه‌بندی نمره‌ای دانش‌آموزان راه به خطا می‌روند.
 
وی افزود: بر اساس آمارهای رسمی اولین دستاورد برگزاری این‌گونه آزمون‌ها طی سال‌های گذشته برای دانش‌آموزان معصوم شرکت‌کننده، علاوه بر استرس و اضطراب؛ زدن برچسب‌های ناروای کم‌هوشی، کندذهنی و ناتوانی به حدود ۹۶ درصد از آنان بوده است که در ابتدای بروز استعداد، خلاقیت‌ها و توانایی‌هایشان قرار دارند و تو خود حدیث مفصل بخوان از آثار زیان‌بار و مشکلات روانی رفتاری که از پس این شکست‌ها برای دانش‌آموز؛ خانواده، مدرسه و جامعه حادث می‌شود.
 
مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش‌وپرورش، حرکت اخیر مقام عالی وزارت مبنی بر ملغی نمودن آزمون‌های مدارس خاص را اولین چراغ سبز جدی و اقدام عملی آموزش‌وپرورش در کمک به اجرای همه‌جانبه سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش برمی‌شمرد و اذعان کرد: محوریت مدرسه به‌عنوان کانون فعالیت‌های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ورزشی برای ایجاد شادی و نشاط و توجه به تفاوت‌های فردی روان‌شناختی، استعداد، رغبت، توانایی، ارزش‌ها، شخصیت و متناسب‌سازی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و تمرین مهارت‌های زندگی بر اساس سبک زندگی اسلامی_ایرانی برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی، گامی است اگرچه دیرهنگام، اما خوشبختانه محکم و قاطع برداشته شده است.
 
وی در این گفت‌وگو اظهار کرد: این اقدام، پیامی روشن برای دعوت از همگان، مخصوصاً صاحبان خرد و اندیشه در پیاده‌سازی نظام آموزشی و پرورشی دانش‌آموز محور بر مبنای ندای فطری و درونی دانش‌آموزان است که خروجی آن می‌تواند کسب شایستگی‌های لازم و ضروری برای زندگی حال و آینده، ایجاد امنیت، احساس ارزشمندی، عشق‌ورزی و احترام به حریم خانواده، مدرسه و جامعه، تلاش برای رفع نیازهای روان‌شناختی، جسمانی، فرهنگی و بروز خلاقیت‌های فردی و گروهی باشد، خلاقیتی که در نقطه مقابل خود اخلال‌گری را به همراه دارد.
 
شکوهی تصریح کرد: مطالعات امروزی به‌خوبی نشان می‌دهد که همه انسان‌ها برخوردار از هوش‌های چندگانه‌اند؛ به عبارت دیگر تقریباً هیچ آدم بی‌استعدادی نداریم و تنها تفاوت آن‌ها در نوع و میزان هوش است. از طرفی در نظام جدید تعلیم و تربیت تمام ساحتی، دغدغه اصلی مدرسه باید این باشد که دانش‌آموز از چه خانواده‌ای و با چه سطحی از استاندارد وارد مدرسه می‌شود تا نسبت به رفع هرگونه نارسایی‌های رشدی، عقلی، اجتماعی و روان‌شناختی اقدام به موقع انجام دهد.
 
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، نگاه مسئولان مدرسه باید حفظ تعامل حلقه خانواده، مدرسه و جامعه و ایجاد عاملیت، حس ارزشمندی، عزت‌نفس و هدفمندی برای خودشکوفایی باشد. درست در جایی که دانش‌آموز احساس کند مدرسه در همه حال حامی اوست و او را تنها نخواهد گذاشت. به عبارتی مدرسه تنها ملجأ استانداردسازی رفتاری، شناختی و حمایتی جامعه است. مدرسه باید در جایگاهی باشد که دانش‌آموزان در کمال آرامش و امنیت، هویت خود را بسازند و از رؤیت آن نیز به خود ببالند و پس از آن با اعتماد و اطمینان، دنیای بعدی خود را بدون هرگونه ترسی دنبال کنند.
 
وی در پایان گفت: امیدوارم تصمیم ارزشمند وزیر محترم که طی روزهای اخیر امیدواری زیادی را در سطح جامعه و اصحاب فرهنگ و اندیشه ایجاد نموده، با حمایت دلسوزان عرصه تعلیم و تربیت به نقطه عطف حرکت‌های بزرگ در آموزش‌وپرورش تبدیل گردیده و فرصت کم‌نظیری را برای پرداختن به تمامی ساحت‌های شش‌گانه تعلیم و تربیت به‌طور متوازن فراهم آورد.


     منبع خبر : ايسنا

بازگشت