مقدمه:
در سند تحول بنیادین نظام آموزش‌وپرورش و همچنین برنامه درسی ملی به تولید محتوای چندرسانه‌ای متناسب با نیاز دانش‌آموزان و معلمان، استفاده هوشمندانه از آن و تنوع‌بخشی به مراكز یادگیری توجه ویژه شده است.
رویكردهای جدید آموزشی و بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در تولید مواد و رسانه‌های یادگیری، زمینه‌سازی برای مشارکت فعال استان‌ها، معلمان و مربیان در تولید، تکمیل و غنی‌سازی مواد، منابع، بسترسازی برای بسط و توسعه تجارب و ابتکارات معلمان و مربیان و دانش‌آموزان در طراحی، ساخت و ارزشیابی مواد و منابع یاددهی و یادگیری ازجمله سیاست‌های دیگری هستند که باید آن‌ها را در راستای توانمندسازی مدرسه جهت ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب موردتوجه قرار داد.

اهداف برگزاری جشنواره
  1. ۱- توسعه و تعمیق فرهنگ استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند یاددهی، یادگیری و تولید محتوای الكترونیكی
  2. ۲- ایجاد زمینه مناسب برای شناسایی و پرورش توانمندی‌های معلمان، دانش‌آموزان، دانشجو معلمان و مدرسان در تولید مواد و رسانه‌های الكترونیكی یادگیری
  3. ۳- تولید مواد و رسانه‌های یادگیری متناسب با نیاز معلمان و دانش‌آموزان و استفاده از آن‌ها در فرآیند تدریس
  4. ۴- توامندسازی مدرسه برای ایفای نقش اصلی و محوری در نیل به وضع مطلوب در تولید و بهره‌برداری از مواد و رسانه‌های یادگیری، مراکز و منابع متنوع یادگیری
  5. ۵- ایجاد زمینه مناسب جهت تولید محتوای الكترونیكی خاص، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه

شیوه اجراء

این جشنواره در مرحله اول به‌صورت استانی و مرحله دوم به‌صورت كشوری از میان محصولات برگزیده‌شده مرحله اول برگزار خواهد شد.


گروه‌های شرکت‌کننده
  • ۱- دانش‌آموزان: (كلیه مدارس اعم از مدارس دولتی، غیردولتی، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس استثنایی و...)
    • دانش‌آموزان پایه ششم دوره‌ی ابتدایی
    • دانش‌آموزان دوره‌ی متوسطه اول و دوم
    • هنرجویان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش
  • ۲- معلمان (مربیان)
    • آموزگاران و دبیران دوره‌ی ابتدایی و متوسطه‌ی اول و دوم
    • كلیه شاغلین مدارس استثنایی، غیردولتی و استعدادهای درخشان و...
    • هنرآموزان هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش
    • مدرسان دانشگاه فرهنگیان
    • كلیه كاركنان آموزشی و اداری شاغل در ادارات مدارس عادی و استثنایی
  • ۳- دانشجویان
    • دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
    • تبصره ۱: دانش‌آموزان و معلمان و دانشجویان می‌توانند محصول یا محصولات خود را به‌صورت كار اشتراكی (دانش‌آموز، معلم، دانشجو، مدرس) ارائه نمایند (حداكثر اعضای گروه چهار نفر).
    • تبصره ۲: معلمان مدارس غیردولتی پس از دریافت تأییدیه از مدرسه محل خدمت (مبنی بر تدریس درس موردنظر) می‌توانند از طریق مدرسه محصول خود را در جشنواره شركت دهند.

محورهای برگزاری جشنواره
محورها محیط کد نویسی
سیستم‌عامل ویندوز سیستم‌عامل اندروید
۱- تولید درس‌افزارهای آموزشی صرفاً متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم
۲- تولید اجزای آموزشی متناسب با موضوعات کتاب‌های درسی دوره ابتدایی، متوسطه اول و پایه دهم *
تبصره: منظور از اجزای آموزشی، بخش‌های كوچكی از یك محتوا مانند یك آزمایش علوم و یا رسم نمودار در ریاضی و ... می‌باشد كه به‌صورت محتوای الكترونیكی تعاملی تولید گردیده است
۳- تولید نرم‌افزارهای پرورشی و قرآنی در حوزه‌ی آموزش‌وپرورش **
۴- تولید نرم‌افزارها در حوزه تربیت‌بدنی، سلامت و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ***
۵- تولید نرم‌افزارهای بازی و سرگرمی آموزشی با تأکید بر مفاهیم کتاب‌های درسی
۶- موضوعات خاص مدارس استثنایی از طریق سامانه رشد و سامانه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی اطلاع‌رسانی خواهد شد

دریافت فایل موضوعات جهت شرکت در جشنواره تولید محتوای الکترونیکی برای دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه

تبصره ۱: توجه به مفاهیم ذیل در محتوای تولید متناسب با محتوای کتاب‌های درسی:
* آموزش شهروندی، محیط‌زیست و علوم زمین، مهارت‌های زندگی و حقوق بشر جهانی و اسلامی، سیاست‌های جمعیتی، زیست‌فناوری، ریز فناوری، فناوری اطلاعات و ارتباطات، ادبیات و رسم‌الخط فارسی و تفكر و خلاقیت و نوآوری، اصلاح الگوی مصرف و اقتصاد مقاومتی- معرفی حرف هنر و جغرافیا به تناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی استان‌ها و مناطق روستایی و عشایری -ویژگی‌ها، نیازها و وظایف خانواده؛
** مضامین توحید، معاد و ولایت و انتظار و...عدل مهدوی / تقویت ایمان، بصیرت دینی، فرهنگ نیكوكاری، تعاون، مشارکت‌پذیری و مشارکت‌جویی تقویت باور و روحیه مسئولیت‌پذیری-تعمیق فرهنگ عفاف، حیا و حجاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی- آداب و سبك زندگی اسلامی – ایرانی، هویت ایرانی اسلامی؛
*** محیط‌زیست و سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان، ناهنجاری‌های اجتماعی، روحیه مسئولیت‌پذیری - اقتضائات هویت جنسیتی (پسران و دختران)
از شرکت‌کنندگان محترم انتظار می‌رود مواد و رسانه‌های تولیدشده خود را پیرامون آن دسته از مفاهیم کتاب‌های درسی یک پایه / دوره تحصیلی که از نظر تدریس و یادگیری نیازمند توجه بیشتر بوده و تشخیص داده می‌شود که وجود مواد و رسانه‌ها می‌تواند به غنی‌سازی محتوای کتاب درسی و تسهیل امر یادگیری کمک نماید، سازمان داده و نسبت به تولید آن اقدام نمایند.
تبصره ۲: شرکت‌کنندگان شاغل در واحدهای سازمانی استثنایی (مدارس یا اداره) می‌توانند آثار خود را به‌صورت آزاد و بدون در نظر گرفتن گروه استثنایی شغلی خود، در قالب موضوعات مندرج در شیوه‌نامه ارائه دهند.


نحوه‌ شركت
  1. ۱- مراجعه به بخش ثبت‌نام در جشنواره‌ی تولید محتوای الكترونیكی در شبکه ملی مدارس ایران رشد به نشانی ROSHD.IR
  2. ۲- مطالعه‌ی راهنما و تكمیل فرم شركت در جشنواره (ثبت‌نام)؛
  3. ۳- دریافت كد رهگیری؛
  4. ۴- تحویل دو نسخه از محصول تولیدی همراه با فرم تكمیلی به نماینده‌ی منطقه محل تحصیل یا اشتغال.
    تبصره: هر شرکت‌کننده به‌صورت انفرادی یا گروهی حداكثر با دو (۲) محصول می‌تواند در جشنواره شركت نمایند.

شرایط عمومی آثار تولیدی
  1. ۱- آثار تولیدی باید محصول فعالیت خلاقانه فردی و یا گروهی دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و مدرسان باشد و از خدمات شرکت‌های خصوصی در تولید آن استفاده نشده باشد. (استفاده از محصولات تولید دیگران مانند فلش‌های خارجی نباید بیشتر از ۳۰ درصد كل محصول تولیدی باشد).
  2. ۲- موضوع ارائه‌شده از طریق آثار باید در جهت پیاده‌سازی اهداف بیان‌شده در برنامه درسی و پوشش‌دهنده تمام یا بخشی از کتاب‌های درسی باشد.
    تبصره: چنانچه محتوای ارائه‌شده به‌صورت نرم‌افزار بازی و سرگرمی تولید شده باشد، باید ضمن هدفمند بودن باعث افزایش خلاقیت و ابتكار در كاربران و همسو با تحولات کتاب‌های درسی و سند برنامه درسی ملی باشد.
  3. ۳- امتیاز اثر تولیدی قبلاً به هیچ ارگان دولتی و یا خصوصی واگذار نگردیده باشد.
  4. ۴- با توجه به قابلیت‌های ممتاز رایانه در به كارگیری از امكانات متنوع در تولید محتوای الكترونیكی كلیه آثار ارسالی باید از امكانات چندرسانه‌ای فیلم و انیمیشن در حد قابل‌قبول و صوت و گرافیك مناسب با موضوع محتوای تولیدشده بهره‌مند باشد.
  5. ۵- در طراحی نرم‌افزار ارسالی جهت ارائه محتوا باید از شیوه‌های تعاملی (آموزش دو سویه) در حد قابل‌قبول استفاده گردد.
  6. ۶- برای سرعت بخشیدن به روند ارزیابی، محصولات ارسالی نباید دارای قفل نرم‌افزاری و یا سخت‌افزاری و یا كلمه عبور باشند.
  7. ۷- حتی‌الامکان نرم‌افزارها به‌صورت خودكار و بدون نیاز به نصب بر روی سیستم و یا نصب نرم‌افزار خاصی قابل اجرا باشند.
  8. ۸- نرم‌افزارهای تحت ویندوز با امكانات موجود در رایانه‌های مدارس (به لحاظ سخت‌افزاری) قابل اجرا باشند. همچنین نرم‌افزارهای تولیدشده برای بخش یادگیری سیار، قابلیت اجرا تحت سیستم‌عامل اندروید نسخه ۴ و بالاتر را داشته باشند.
    تبصره ۱:برای محصولات برتر در هر مرحله (در صورت نیاز) قبل از اعلام نتایج، جلسه دفاعیه برگزار خواهد شد.
    تبصره ۲:فقط دانش‌آموزان پایه ششم دوره ابتدایی می‌توانند آثار خود را به‌صورت فردی یا گروهی در قالب پاورپوینت ارائه نمایند.

شرایط فنی و اختصاصی آثار تولیدی
  1. ۱- نصب و اجرای خودكار نرم‌افزارها در سیستم‌عامل‌های مختلف بدون نیاز به ایجاد تغییر در پارامترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و همچنین حذف یا غیرفعال نمودن سایر برنامه ازجمله ضد بدافزارها
  2. ۲- داشتن شناسنامه تولید، مشخصات اثر، مشخصات صاحب اثر، مشخص نمودن مخاطب و... در داخل نرم‌افزارها
  3. ۳- امكان اجرا و استفاده از نرم‌افزار برای تمامی افراد بدون نیاز به داشتن دانش تخصصی در خصوص رایانه
  4. ۴- استفاده از گرافیك متناسب با موضوع و سن مخاطب (استفاده از فونت، صدا، تصاویر ثابت و متحرک با كیفیت مناسب) و استفاده از تمام سطح صفحه نمایش برای ارائه محتوا
  5. ۵- نداشتن مشكل فنی در خصوص ارتباط صفحات و جابجا شدن میان قسمت‌های مختلف نرم‌افزار
  6. ۶- سعی در استفاده حداكثری از امكانات رایانه‌ای جهت استفاده از رسانه‌های مختلف
  7. ۷- توجه به عدم تداخل صداها، تصاویر و متون و...
  8. ۸- داشتن طراحی آموزشی مناسب برای محتوای انتخاب‌شده
  9. ۹- صحت و ارزش علمی محتوای (متن، تصویر و صدا)
  10. ۱۰- سعی در نداشتن غلط‌های تایپی و غلط‌های علمی

سیاست‌های تشویقی
  1. ۱- صدور تقدیرنامه کتبی برای آثاری که موفق به رهیابی به مرحله كشوری شوند (توسط ادارات كل استان‌ها)
  2. ۲- تقدیر از صاحبان آثار برتر (رتبه‌های اول تا سوم) در مراسم اختتامیه به تندیس جشنواره به همراه حمایت نقدی

تشكیلات اجرایی جشنواره بخش استانی (كمیته استانی)
  1. ۱- مدیرکل استان (رئیس كمیته)
  2. ۲- معاون پژوهش و برنامه‌ریزی نیروی انسانی (دبیر کمیته)
  3. ۳- رئیس گروه تحلیل محتوا آموزشی و پرورشی
  4. ۴- نماینده سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی
  5. ۵- نماینده پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان در استان
  6. ۶- سایر اعضاء به انتخاب مدیران كل محترم استان‌ها

شرح وظایف كمیته استانی
  1. ۱- ارسال شیوه‌نامه برای مناطق و آموزشگاه‌های (عادی، استثنایی و تیزهوشان) استان و پردیس دانشگاه فرهنگیان
  2. ۲- اطلاع‌رسانی و جلب مشاركت دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و اساتید
  3. ۳- دریافت، دسته‌بندی، ارزیابی محصولات مرحله استانی
  4. ۴- هماهنگی با كمیته برنامه‌ریزی حوزه ستادی
  5. ۵- تهیه گزارش نهایی و ارسال محصولات منتخب بر اساس سهمیه اعلامی به حوزه ستادی
    تبصره ۱:هزینه ارزیابی آثار دریافتی توسط استان‌ها بر اساس تعداد آثار ثبت‌نام‌شده در شبكه ملی مدارس رشد و آثار دریافت شده در دبیرخانه‌های استانی توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به استان‌ها ابلاغ خواهد شد.
    تبصره ۲:داوری آثار گروه دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در سطح استان توسط كارگروه داوری و ارزیابی اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان صورت خواهد گرفت.

تقویم اجرایی جشنواره
شرح فعالیت بازه زمانی مسئول پیگیری در استان مسئول پیگیری
تشكیل كمیته استانی و ارسال دستورالعمل، جلسات هماهنگی با مناطق و معرفی نماینده به دبیرخانه كشوری جشنواره ۱۳۹۶/۱/۲۶ لغایت ۱۳۹۶/۲/۱۵ معاونت محترم پژوهش برنامه‌ریزی نیروی انسانی دبیرخانه جشنواره
آغاز ثبت‌نام در وب‌گاه جشنواره Roshd.ir و دریافت آثار در استان‌ها ۱۳۹۶/۲/۱۶ لغایت ۱۳۹۶/۶/۱۵ نماینده استان دبیرخانه جشنواره
جمع‌آوری و ارزیابی آثار در مرحله استانی ۱۳۹۶/۶/۱۶ لغایت ۱۳۹۶/۷/۳۰ نماینده استان معاونت محترم پژوهش برنامه‌ریزی نیروی انسانی دبیرخانه جشنواره
اعلام سهمیه مرحله دوم به استان‌ها بر اساس تعداد شرکت‌کننده استان‌ها در مرحله اول ۱۳۹۶/۸/۱ لغایت ۱۳۹۶/۸/۵ دبیرخانه جشنواره نماینده استان‌ها
ارسال نتایج و آثار منتخب بر اساس سهمیه اعلامی از سوی دبیرخانه ۱۳۹۶/۸/۶ لغایت ۱۳۹۶/۸/۱۰ نماینده استان معاونت محترم پژوهش برنامه‌ریزی نیروی انسانی دبیرخانه جشنواره
ارزیابی مرحله كشوری آثار منتخب استانی ۱۳۹۶/۸/۱۱ لغایت ۱۳۹۶/۹/۳۰ دبیرخانه جشنواره  
مراسم اختتامیه مرحله كشوری نیمه دوم سال ۹۶ دبیرخانه جشنواره