نوشتن یکی از مهارتهای زبانی است که از طریق آن، شخص میتواند اندیشهها، باورها، احساسات و تجربههای دیداری، شنیداری و خوانداری خویش را به نوشتار درآورد. مهارت نوشتن به نویسنده، این توانایی را میدهد تا در مورد مطالبی که میخواهد بنویسد، بیندیشد و نوشتههای خود را پیرایش و ویرایش کند. نویسنده هرچه در بهکارگیری هنجارهای نگارشی تواناتر باشد، مطلبی که مینویسد؛ منسجمتر خواهد بود و پیام او شفّاف و روشن به خواننده، انتقال خواهد یافت.
نام کتاب: نگارش فارسی سوم دبستان
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ناشر: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب نگارش به قلمرو نمادهای خطّی و نوشتاری زبان و به دیگر سخن، به پهنهی مهارتهای تولید مکتوب زبان میپردازد؛ یعنی در کتاب، دانشآموز، اطلاعات و معارف را از طریق متن درسها و آموزهها، دریافت میکند و این کار، سبب پرورش ذهن و زبان، گسترش دامنهی واژگان و تقویت توانایی تفکّر و تحلیل دانشآموز میشود که در گفتار و بیان دیدگاهها و حضور فعّال در کارهای گروهی و نقد و تحلیل شفاهی، قابلمشاهده و ارزشیابی است؛ امّا در کتاب نگارش، آموختهها (مجموعهی دیدهها، شنیدهها، خواندهها و اندیشیدهها) در قالب نوشته، نمایان میشوند.
آموزش نگارش در پایهی سوم ابتدایی با بندنویسی آغاز میشود؛ زیرا شناخت بند و رعایت اجزای آن در نوشته، گام اصلی نگارش و انشاست، درواقع هدف این است که دانشآموز در پایان سال سوم ابتدایی بتواند یک بند منسجم بنویسد و نشانههای نگارشی را درست به کارگیرد. در کتاب نگارش، برای هر درس، صفحهای با عنوان «نگارش» وجود دارد که به آموزش بندنویسی میپردازد.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: نهادها
- فصل دوم: بهداشت
- فصل سوم: اخلاق فردی - اجتماعی
- فصل چهارم: راه زندگی
- فصل پنجم: هنر و ادب
- فصل ششم: ایران من
- فصل هفتم: طبیعت