بر پایهی برنامهی درسی فارسی، جهتگیری زبانآموزی از اوّل دبستان تا پایهی ششم، حرکتی از زبان به سوی ادبیات است. به همین دلیل است که در فارسی اوّل دبستان، همه چیز در خدمت آموزش و یادگیری نشانههای زبانی است، هرچه از پلکان زبانآموزی بالاتر میآییم، به بار فرهنگی ادبی آن افزوده میشود؛ یعنی در پایهی اوّل، زبان خود موضوع و هدف آموزش بوده است ولی در پایههای بالاتر مثل ششم، زبان، گذرگاهی است برای رفتن به دنیای معانی و مفاهیم علوم گوناگون.
نام کتاب: نگارش فارسی ششم دبستان
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب نگارش به قلمرو نوشتاری و نمادهای خطّی زبان و به دیگر سخن، به پهنهی مهارتهای تولید مکتوب زبان مربوط میشود؛ کتاب فارسی با قلمرو شفاهی زبان و به بیان دیگر با قلمرو دریافتی یا ادراکی زبان، پیوند مییابد؛ یعنی در کتاب مهارتهای خوانداری فارسی، زبانآموز، اطلاعات و معارف را از طریق متن درسها و آموزهها، دریافت میکند و این کار، سبب پرورش ذهن و زبان، گسترش دامنهی واژگان و تقویت تفکّر و تحلیل دانشآموز میشود که در گفتار و بیان دیدگاهها و حضور فعّال در کارهای گروهی و نقد و تحلیل شفاهی، قابلمشاهده و ارزشیابی است؛ امّا در کتاب نگارش، آموختهها در قالب نوشته، نمایان میشوند. کتاب نگارش، در اصل به قسمتهای زیر، بخش میشود: فعالیتهای املایی و دانش زبانی، نگارش، کارگاه نویسندگی، درک متن، هنر و سرگرمی.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: آفرینش
- فصل دوم: دانایی و هوشیاری
- فصل سوم: ایران من
- فصل چهارم: نامآوران
- فصل پنجم: راه زندگی
- فصل ششم: علم و عمل