کتاب نگارش به قلمرو نمادهای خطّی و نوشتاری زبان و به دیگر سخن به پهنهی مهارتهای تولید مکتوب زبان میپردازد؛ یعنی در کتاب فارسی، زبانآموز، اطلاعات و معارف را از طریق متنِ درسها و آموزهها، دریافت میکند و این کار، سبب پرورش ذهن و زبان، گسترش دامنهی واژگان و تقویت توانایی تفکّر و تحلیل دانشآموز میشود که در گفتار و بیان دیدگاهها و حضور فعّال در کارهای گروهی و نقد و تحلیل شفاهی، قابلمشاهده و ارزشیابی است؛ امّا در کتاب نگارش، آموختهها (مجموعهی دیدهها، شنیدهها، خواندهها و اندیشیدهها) در قالب نوشته، نمایان میشوند.
نام کتاب: نگارش فارسی چهارم دبستان
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
نوشتن، سطوحی دارد؛ املا یکی از سطوح مقدماتی آن است. املا هم مراحلی دارد که از آن میان، میتوان به توانایی تبدیل نشانههای آوایی به نوشتاری، نوشتن درست نشانهها و توانایی خوانا و زیبانویسی اشاره کرد. افزون بر آموزش املا، کتاب فارسی چهارم ابتدایی در ادامهی فارسی سوم به سطح پیشرفتهی نوشتن (نگارش و انشا) توجّه ویژهای دارد.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: آفرینش
- فصل دوم: دانایی و هوشیاری
- فصل سوم: ایران من
- فصل چهارم: فرهنگ بومی
- فصل پنجم: نامآوران
- فصل ششم: راه زندگی
- فصل هفتم: علم و عمل