نوشتن در دنیای امروز، یکی از مهارتهای بهتر زیستن و از تواناییهای زبانی است که در پی سه مهارت دیگر (گوش دادن، سخن گفتن و خواندن) جای میگیرد.گوش دادن و سخن گفتن را از خُردسالی بهطور تدریجی و طبیعی فرامیگیریم؛ خواندن را پس از حضور در مدرسه و آموزش و تمرین و تکرار، میآموزیم؛ امّا نوشتن بعد از آشنایی با الفبای خواندن، آغاز میشود. به همین سبب، مهارت نوشتن را نتیجه و محصول خواندن میدانیم.
نام کتاب: نگارش پایۀ هشتم دورۀ اوّل متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
برای اینکه مهارت نویسندگی ما خوب تقویت شود؛ لازم است به گامهای زیر، توجّه کنیم:
- تماشای پدیدهها (جهان پیرامون را به خوبی، مطالعه و مشاهده کنیم.)
- درنگ و تأمّل در شنیدهها (خوب به سخنان دیگران گوش بدهیم.)
- پرورش حس بویایی (نسبت به دلانگیزی و ناخوشی بوها به قوه خیال خود اجازه پرواز بدهیم.)
- تقویت حس پساوایی یا لامسه، (چشم حس خود را نسبت به آنچه شناسایی و درک میکند؛ حسّاس کنیم و فرصت خلق و تصویرسازی به آن بدهیم.)
- پرورش حس چشایی یا ذائقه، (درک مزه و حس و حالی که از راه چشیدن در ما پدید میآید؛ فرصت بسیار مناسبی برای تقویت تخیل است.)
- پس از همه اینها، مهمترین کار، تأمّل و تفکر درباره دیدهها و پدیدهها است؛ و این پرسش که چرا چنین است؟
این شش قدم، الفبا و پیشدرآمد کسب مهارت در نوشتن است. اگر تا کنون در نوشتن به توانایی لازم نرسیدهایم، باید در تقویت گامهای یاد شده، بیشتر تلاش کنیم و بخوانیم. فرصتهای تفکر را افزایش دهیم و در خواندهها، دیدهها، شنیدهها و دریافتها بیشتر بیندیشیم و بر زمان بحث و گفتوگو در آن زمینهها بیفزاییم.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- ستایش: انشای الهی
- درس اول: پس از تفکر و طراحی نقشه ذهنی، بنویسیم
- درس دوم: افکار و گفتارمان را بنویسیم
- درس سوم: نگاه کنیم و بنویسیم
- درس چهارم: گوش بدهیم و بنویسیم
- درس پنجم: لمس کنیم، ببوییم، بچشیم و بنویسیم
- درس ششم: با سنجش و مقایسه، آسانتر بنویسیم
- درس هفتم: با جانشینسازی، راحتتر بنویسیم
- درس هشتم: دگرگونه بببینیم و گونهگون بنویسیم
- نیایش