زبان فارسی، حافظ وحدت اقوام ایرانی و ابزار انتقال فرهنگ ایرانی – اسلامی است. پایایی، پویایی و گسترش این زبان به آفرینش متنهای ماندگار وابسته است. قلههای سرافرازی چون فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از آفریدگاران بزرگ متون ارزشمند فارسی هستند. اگر زبان را دارای دو جنبۀ گفتاری و نوشتاری بدانیم، معمولاً زبان نوشتاری نزد اکثر افراد اهمیت بیشتری از زبان گفتاری دارد، زیرا نوشتار سنجیدهتر از گفتار است و هنگام نوشتن امکان تأمل، سنجش و تجدیدنظر بیشتر وجود دارد. از طرف دیگر آثار معتبر ادبی و متون مذهبی و میراث فرهنگی از راه نوشتار در دسترس جامعه قرار میگیرد.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه دوازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه دوازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه دوازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه دوازدهم
نام کتاب: نگارش (3) پایۀ دوازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب حاضر شامل شش درس است که با آموزشِ سالهای گذشته پیوند داشته و در جهت تکامل آنها سازماندهی شده است. مجموعۀ درسهای کتاب در دو حوزه ارائه میشود: نخستین حوزه قلمرو ادب است؛ شامل خاطره نگاری، قطعه و نثر ادبی. حوزۀ دوم قلمرو نوشتههای ساختارمند و علمی است؛ شامل نامهنگاری و مقالهنویسی. در این کتاب نیز به سیاق کتابهای نگارش پیشین، نویسنده برای نوشتن، مراحل پیش از نوشتن، نوشتن و پس از نوشتن را طی میکند؛ به بیان دیگر همۀ فرایندهای تولید متن که در سالهای گذشته آموختیم، در این کتاب نیز لازم است.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل یکم: خاطره نگاری
- فصل دوم: نگارش ادبی (1): نثر ادبی
- فصل سوم: نگارش ادبی (2): قطعه ادبی
- فصل چهارم: نامهنگاری
- فصل پنجم: مقالهنویسی (1)
- فصل ششم: مقالهنویسی (2)