هر کتاب، در حقیقت، تجربهای از نوشتن را با خود به همراه دارد. خواندنِ دقیقِ کتابهای مناسب، میتواند سرمشق درست اندیشی و آسان نویسی باشد. کتابخوانی یکی از شگردها و شیوههای مناسب برای رشد اندیشه و افزودن بر تواناییهای ذهن و زبان در نوشتن است. اگر کشاورز با کاشت و داشت، به کشتِ خودیاری میرساند؛ نویسنده هم با خواندن، اندیشیدن و نوشتن، به آفرینش نوباوه فکری خود دست مییابد؛ یعنی نوشتن، فرزندِ خواندن است. هرچه بیشتر بخوانیم؛ تواناییهای ذهن ما بیشتر نیرو میگیرد و کارِ نوشتن برای ما آسانتر میشود. خواندن، بذرافکنی در پهندشتِ ذهن است. ذهن آدم بیمطالعه، به سرزمینِ بیحاصل میماند که در آن گیاهی سبز نمیشود.
دوره تحصیلی:
دوره اول آموزش متوسطه› پایه هفتم
نام کتاب: نگارش پایه هفتم دوره اول متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
محتوای این کتاب در هشت درس سازماندهی شده است. آنچه درباره ارزشیابی از آموزههای این کتاب باید یادآور شویم؛ این است که است؛ یعنی توانایی نوشتن، مهارتی «رویکرد مهارتی»، رویکرد برنامه و محتوای آن است که در پی آموزش، تمرین، تکرار و نوشتار، کسب میشود. ازاینرو، این درس، کاملاً ورزیدنی و عملی است. دانستنیهای حفظی این کتاب، بسیار اندک و ناچیز است. دانش آموزان باید در کلاس، فرصت نوشتن و بازنویسی و نقد نوشتههای همدیگر را پیدا کنند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- ستایش
- درس اول: نقشه نوشتن
- درس دوم: بخشهای نوشته
- درس سوم: طبقهبندی موضوع
- درس چهارم: کوچکتر کردن موضوع
- درس پنجم: بندهای بدنه
- درس ششم: جمله موضوع
- درس هفتم: راهی برای نظم دادن به ذهن و نوشته
- درس هشتم: روشی برای نوشتن درباره موضوعهای ذهنی
- نیایش