کتاب زیستشناسی(3) سومین کتاب زیستشناسی دورۀ دوم متوسطه است که برای پایۀ دوازدهم رشتۀ علوم تجربی تألیف و چاپ شده است. این کتاب ادامه اجرای برنامۀ ١٢ ساله حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی در موضوع زیستشناسی است که از دورۀ ابتدایی آغاز و در سه سال اوّل متوسطه در قالب کتابهای علوم تجربی ادامه یافت و با کتاب زیست 1 پایه دهم به دوره دوم متوسطه رسید.
برنامه زیستشناسی براساس راهنمای برنامه حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی و منطبق با برنامۀ درسی ملّی تدوین شده است. اهداف این برنامه مطابق با برنامۀ درسی ملّی در چهار عرصۀ ارتباط با خدا، شناخت خود، خلق و خلقت تعریف شده و در جهت تقویت پنج عنصر (تفکر و تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق) پیش میرود. بر این اساس مهم ترین شایستگیهای مدنظر حوزه علوم تجربی که درس زیستشناسی تلاش میکند در دانش آموز تحقق یابد در زیر فهرست شده اند. انتظار میرود دانش آموز بتواند:
- نظام مندی طبیعت را براساس درک و تحلیل مفاهیم، الگوها و روابط بین پدیدههای طبیعی به عنوان آیات الهی کشف و گزارش کند و نتایج آن را برای حل مسائل حال و آینده در ابعاد فردی و اجتماعی در قالب ایده یا ابزار ارائه دهد / به کار گیرد.
- با ارزیابی رفتارهای متفاوت در ارتباط با خود و دیگران در موقعیتهای گوناگون زندگی، رفتارهای سالم را انتخاب کند/ گزارش کند / به کار گیرد.
- با درک ماهیت، روش و فرایند علم تجربی، امکان به کارگیری این علم را در حل مسائل واقعی زندگی (حال و آینده)، تحلیل و محدودیتها و توانمندیهای علوم تجربی را در حل این مسائل گزارش کند.
- با استفاده از منابع علمی معتبر و بهرهگیری از علم تجربی، بتواند ایدههایی مبتنی بر تجارب شخصی، برای مشارکت در فعالیتهای علمی ارائه دهد و در این فعالیتها با حفظ ارزشها و اخلاق علمی مشارکت کند.