راهبرد یادگیری مشارکتی یک راهبرد تعلیم و تربیتی به یاددهی و یادگیری است که گروههای یادگیرندگان را در کار با یکدیگر، برای حل یک مسئله، تکمیل یک تکلیف، یا تولید یک محصول درگیر میکند. یادگیری مشارکتی بر این عقیده استوار است که یادگیری ذاتا یک عمل اجتماعی است که شرکتکنندگان در آن با یکدیگر صحبت میکنند و از طریق صحبت کردن یادگیری اتفاق میافتد. فعالیتهای یادگیری مشارکتی بسیار گوناگون هستند اما بیشتر بر کشف یا کاربرد مواد آموزشی دروس تمرکز دارند و نه بر ارائه و توضیحات معلم از آنها.