بررسی رخدادهای سالهای اخیر در فضای تعلیم و تربیت بینالملل و همچنین واقعیتها و تجارب کسبشده در کشورمان نشاندهنده تقویت فزاینده نقش فناوری در آموزش است. از یک سو، میتوان این کاربست فناوری در آموزش را مزیتی برای مدیریت برخی کاستیها و محدودیتها دانست و از دیگر سو، آن را یک الزام و اجبار در طی مسیر پیش روی تعلیم و تربیت با نگاهی آیندهنگرانه محسوب کرد. از این رو، آموزش در سال تحصیلی 1402-1401 از نوع آموزش ترکیبی خواهد بود.
در این راهنمای عمل، منظور ما از آموزش ترکیبی این است که اساسا آموزش به شیوه حضوری بوده و در فضای واقعی محیط کلاس درس و مدرسه پیش میرود و معلم همچنان نقش کلیدی و محوری را ایفا میکند؛ با این تفاوت که معلم در فرایند آموزش و با صلاحدید خود نگاهی به آموزش ترکیبیاز ابزار دیجیتال و ظرفیتهای فراهم آمده توسط فناوریهای اطلاعات و ارتباطات برای افزایش جذابیت، غنیسازی، تنوعبخشی و بهینهسازی فرایند یاددهی-یادگیری بهره میبرد. در این شیوه از آموزش، معلم مسیری را برای یادگیری طراحی میکند که در طول آن، ابزار دیجیتال در خدمت کارآمدسازی تک تک فعالیتهای کلاس درس است.
به منظور مطالعه راهنمای عمل آموزش ترکیبی در دوره اول متوسطه pdf زیر را دانلود نمایید.