همکاران ارجمند؛ در این قسمت از مجموعه نمونه تدريس برخط، به آموزش کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی درس اول «بشمار و بگو» و درس بیست و پنج «مسئله حل کن» در بخشهای زیر میپردازیم.
بخش اول:
کتابهای ریاضی دوره ابتدایی از سال 1390 بازتالیف شدن و تغییرات اساسی در محتوای کتابها، نوع ارائه و رویکردها صورت گرفته است. دانشآموزان یادگیرندگان منفعل نباشند بلکه در کتابهای جدید سعی شده دانشآموزان در جریان یادگیری مفاهیم و مهارتهای ریاضی نقش فعال داشته باشند. ریاضیات را نه بعنوان علم انتزاعی بلکه علمی که در تک تک مراحل زندگی و پیرامون آنها کاربرد و کارکرد دارد درک کنند.
درشرایط فعلی چون امکان حضوری در مدرسه نیست عامل اساسی در اجرای موفق این نوع آموزش همکاری و همیاری اولیا دانشآموزان است. در پایه اول ابتدایی دانشآموزان توانایی خواندن و نوشتن را ندارند نقش اولیا در این پایه بسیار مهم است. در این الگوی تدریس شما آموزگارن برای هر صفحه کتاب ریاضی باید اولیا دانشآموزان را با هدف درس یا آن صفحه آشنا نمایید. در ادامه یک نمونه فیلم تدریس معلم در کلاس آنلاین را مشاهده میکنید.
در پایین صفحه دوم کتاب ریاضی «بشمار و بگو» هدف و انتظار این صفحه نوشته شده است. هدف شمارش زیر پنج است. حال اولیا دانشآموز باید با استفاده از وسایل پیرامون، دانشآموز را در دستیابی به این هدف کمک کند.
بخش دوم:
اولیا عزیز از دانشآموز بخواهید که چیزهای اطراف را که زیر 5 هستند را بشمارند و عکس بگیرید و برای معلم ارسال کنید.
آموزگار محترم در مرحله دست ورزی دانشآموزان تعدادی از تصاویر را انتخاب می کند تا در جلسه آنلاین با دانشآموزان نمایش دهد. تا بحث و گفتگو بین دانشآموز و معلم اتفاق بیفتد. در مرحله بعد از دانشآموزان می خواهیم به صفحه عنوان یا تم درس برگردند کارهای انجام شده در مرحله دست ورزی را بر روی موضوع درس نیز انجام دهند. در مرحله آخر توجه دانشآموزان را به صفحهای جلب میکنیم که آموزش از طریق آن قرار است انجام شود.
بخش سوم:
سه مرحله تدریس را بصورت عملی مشاهده کردید.
- دانشآموزان براساس هدف صفحه بصورت دست ورزی آن را انجام دهند
- بر روی صفحه تم یا موضوع عنوانی آن کار را انجام دهند
- این کار را در صفحه ای که قصد انجام آنرا داشتیم دانشآموزان این عمل را انجام دهند.
یکبار دیگر این الگو را در بخشی از کتاب اول ایتدایی بصورت عملی اجرا می کنیم بخشی که بصورت حل مسئله های کلامی در کتاب ریاضی می پردازد. در ادامه فیلم تدریس را مشاهده کنید. صفحه 174 کتاب هدف حل مسئلههای چند مرحلهای و چند سوالی است. رویکرد برای حل مسئله از دانشآموزان بخواهید مسئله را بصورت داستان یا شعر ببینند.
بخش چهارم:
طراحی یک شعر توسط آموزگار برای رسیدن به اهداف صفحه 174 و مشارکت دانشآموزان در پاسخ به سوالات مطرح شده در شعر
بخش پنجم:
سه مرحله تدریس را بصورت عملی مشاهده نمایید.
- طراحی یک شعر توسط آموزگار و پاسخ آن از دانشآموزان
- بازگشت به تم 25 صفحه آغازین این درس و درخواست از دانشآموزان
- بازگشت به صفحه 174 کتاب و مشاهده مسئله های کتاب (دانشآموزان می توانند آنرا بصورت داستان یا شعر ساده کنند و روش حل را در کتاب بنویسند.)
نکته مهم در این پایه تحصیلی بحث همراهی اولیا دانشآموزان با این فرایند مهم است. آموزگاران محترم باید اولیا دانشآموزان را با رویکرد کتاب درسی و اهداف هر صفحه کتاب و چگونگی یاری رسانی فرزندشان در تحقق اهداف درسی راهنمایی کنند.
نکته دیگر این نمونه تدریس یک الگو است که معلم با توجه به امکانات، شرایط و محیط تدریس خود باید وسعت استفاده از این الگو را تعیین کند. فرایند تدریس به گونه ای باشد دانشآموزان بعنوان یادگیرندگان فعال در آموزش باشند.