همکاران ارجمند؛ در این قسمت از مجموعه نمونه تدريس برخط، به آموزش کتاب ریاضی پایه سوم ابتدایی، فعالیت ضرب فصل چهارم: ضرب و تقسیم در بخشهای زیر میپردازیم.
بخش اول:
کتابهای ریاضی دوره ابتدایی از سال 1390 بازتالیف شدن و تغییرات اساسی در محتوای کتابها، نوع ارائه و رویکردها صورت گرفته است. دانشآموزان یادگیرندگان منفعل نباشند بلکه در کتابهای جدید سعی شده دانشآموزان در جریان یادگیری مفاهیم و مهارتهای ریاضی نقش فعال دارند دیده شده است. درشرایط فعلی چون امکان حضوری در همه مناطق وجود ندارد تدریس ما به گونه ای باشد که با هدایت و راهنمایی معلم دانشآموزان یادگیرندگان فعال باشند. یک الگوی تدریس سه مرحلهای دیده شده است. در ادامه یک نمونه فیلم تدریس معلم در کلاس آنلاین مشاهده می کنید.
معلم با طرح یک سوال از دانشآموزان میخواهد صورت مسئله را مشاهده کنند و آنرا بخوانند اگر متوجه مسئله شدند شروع به حل نمایند در غیراینصورت سوال کنند. راه حلهای خود را بنویسند و برای معلم ارسال نمایند تا با هم نتیجه گیری کنند.
بخش دوم:
معلمان چه معیارهای را برای انتخاب راه حلها داشته باشند:
- انتخاب راه حلهایی که سبکهای مختلف یادگیری دانشآموزان را در نظر میگیرد
- انتخاب راه حل مناسب دانشآموزان دست ورز
- انتخاب راه حل مناسب دانشآموزان کلامی
- انتخاب راه حل مناسب دانشآموزان بقیه سبکهای یادگیری که در فیلمهای روش تدریس عنوان شده است.
- انتخاب راه حلهایی که منجر به تحقق اهداف درس می شود
- انتخاب راه حلهایی که خطاها، مشکلات و بدفهمیهای رایج دانشآموزان درباره موضوع مورد بحث
بخش سوم:
نمایش یک کلاس درس و انتخاب و بررسی راه حلهای مختلف
- انتخاب یک راه حل درست که بیشتر دانشآموزان انجام داده اند و توضیح راه حل توسط دانشآموز منتخب
- انتخاب راه حل دیگر درست و توضیح راه حل توسط دانشآموز دیگر
- مشاهده راه حل کتاب و بررسی و مقایسه با راه حلهای که دانشآموزان ارائه کرده اند
- انتخاب راه حلهای بدفهمی و بررسی آن توسط دانشآموزان
بخش چهارم:
از دانشآموزان بخواهند که ارتباطات بین راه حلهای گوناگون را بحث و بررسی نمایند.
مرحله آخر جمع بندی آنچه در جریان این فعالیت اتفاق افتاده است را بررسی نمایند و از مشارکت دانشآموزان استفاده شود.
مشاهده کلاس تدریس در جمعبندی
بخش پنجم:
خواستن تکالیف کاردرکلاس صفحه 65 کتاب درسی از دانش آموزان برای جلسه آینده
این الگوی تدریس شامل سه مرحله کلی است:
- ارائه فعالیت یا مسئله به دانشآموزان
- تعدادی از روشها و راه حلهای دانشآموزان را با توجه به معیارهای گفته شده انتخاب کنید
- جمعبندی و نتیجهگیری از فعالیت دانشآموزان و مشخص کردن تکلیف جلسه بعد
این یک الگو است که معلم با توجه به امکانات، شرایط و محیط تدریس خود باید وسعت استفاده از این الگو را تعیین کند.
فرایند تدریس به گونه ای باشد دانشآموزان بعنوان یادگیرندگان فعال در آموزش باشند.
عامل اساسی در اجرای موفق این نوع آموزش همکاری و همیاری اولیا دانشآموزان است. باید مشارکت همسو در یادگیری داشته باشند.