کتاب ریاضی پایهی ششم در جهت اهداف برنامهی درسی ملّی و در ادامهی تغییر کتابهای درسی دورهی ابتدایی تألیف شده است. زمانی تأکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام دادن محاسبات بود؛ در رویکرد جدید، ضمن توجّه به این هدف، تأکید اصلی بر پرورش قوهی تفکّر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است.
نام کتاب: ریاضی ششم دبستان
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ساختار کتاب ریاضی پایه ششم دبستان از سه بخش «فعالیت»، «کار در کلاس» و «تمرین» تشکیل شده است. آنچه در هر «فعالیت» به طور عمده مدنظر بوده، آشنایی دانش آموزان با مفهوم درس و سهیم کردن آنها در ساختن دانش مورد نظر است. «کار در کلاس» با هدف تثبیت و تعمیق و در مواردی تعمیم یادگیری طرّاحی شده و انتظار این است که دانش آموزان بیشترین سهم را در انجام آن داشته باشند. حل «تمرین»ها به عهدهی دانش آموزان است؛ امّا ضرورت دارد که معلّم زمینه را برای طرح پاسخها و بررسی آنها در کلاس فراهم سازد.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: عدد و الگوهای عددی
- فصل دوم: کسر
- فصل سوم: اعداد اعشاری
- فصل چهارم: تقارن و مختصات
- فصل پنجم: اندازهگیری
- فصل ششم: تناسب و درصد
- فصل هفتم: تقریب