اگر مهمترین هدف آموزش ریاضی را پرورش تفکر ریاضی بدانیم، دیگر استفاده افراطی از فرمولها، الگوریتمها، قواعد و دستورها بدون آگاهی از چگونگی و چرایی عملکرد آنها، جایگاهی در آموزش ریاضی مدرسهای نخواهد داشت. فرصت حضور دانشآموز در کلاس درس را نباید بهسادگی از دست داد. فرایندهایی مانند استدلال، تعمیم، حل مسئله، طرح مسئله و موضوعاتی نظیر مسائل باز پاسخ، بازنماییهای چندگانه و گفتمان ریاضی نقش مهمی در پرورش تفکر ریاضی دانش آموزان دارد.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه دوازدهم
نام کتاب: ریاضی (3) - پایۀ دوازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
کتاب حاضر در راستای برنامۀ درسی ملی و در ادامه تغییر کتابهای ریاضی دورۀ دوم متوسطه تألیف شده است. یکی از تفاوتهای مهم این کتاب با کتاب قبلی مربوط به دوره پیشدانشگاهی، کاهش فراوان محتوا است. همانند پایههای قبلی، ساختار کتاب بر اساس سه محور اساسی فعالیت، کار در کلاس و تمرین قرار گرفته است. از این میان فعالیتها موقعیتهایی برای یادگیری و ارائه مفاهیم جدید ریاضی فراهم میکنند و این امر مستلزم مشارکت جدی دانش آموزان است.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: تابع
- فصل دوم: مثلثات
- فصل سوم: حد بینهایت و حد در بینهایت
- فصل چهارم: مشتق
- فصل پنجم: کاربرد مشتق
- فصل ششم: هندسه
- فصل هفتم: احتمال