کتاب حاضر همسو با برنامهٔ درسی ملی و در ادامهٔ تغییر کتابهای رياضی پایههای هشتم و نهم تألیف شده است. در گذشته تأکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام محاسبات بوده است. در کتابهای جدید ضمن حفظ این هدف، تأکید اصلی بر پرورش قوهٔ تفکر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم تجربی› پایه دهم
نام کتاب: ریاضی (1) - پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ساختار کتاب از سه بخش فعالیت، کار در کلاس و تمرین تشکیل شده است. آنچه در انجام یک فعالیت بهطور عمده مدنظر بوده است، آشنایی دانش آموزان با مفهوم درسی و سهیم بودن در ساختن دانش موردنظر است. فعالیتها شامل مراحلی مانند درک کردن، کشف کردن، حل مسئله، استدلال کردن، بررسی کردن، حدس و آزمایش، توضیح یک راه حل، مرتب کردن، قضاوت دربارهٔ یک راه حل و مقایسهٔ راهحلهای مختلف است. هدایت فعالیتها توسط معلم انجام میپذیرد و هر جا که لازم باشد، راهنمایی دانش آموزان توسط او ارائه خواهد شد. در بسیاری موارد انجام فعالیت ساده و آسان نیست و صد البته اجرای مناسب آن دارای ارزش زیادی خواهد بود.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: مجموعه، الگو و دنباله
- فصل دوم: مثلثات
- فصل سوم: توانهای گویا و عبارتهای جبری
- فصل چهارم: معادلهها و نامعادلهها
- فصل پنجم: تابع
- فصل ششم: شمارش، بدون شمردن
- فصل هفتم: آمار و احتمال