کتاب ریاضی و آمار پایهٔ دهم در جهت اهداف برنامهٔ درسی ملی و در ادامهٔ تغییر کتابهای درسی دوره اول متوسطه تألیف شده است. زمانی تأکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام دادن محاسبات بود. در رویکرد جدید، ضمن توجّه به این هدف، تأکید اصلی بر پرورش قوّه تفکّر و تعقل و رشد توانایی حل مسئله است. درواقع رویکرد «آموزش ریاضی برای حل مسئله» به «آموزش از طریق حل مسئله» تغییر کرده است. رسیدن به چنین هدفی، مشکلات و دشواریهای فراوانی دارد و به سرعت امکانپذیر نیست ولی مدنظر قرار دادن آن میتواند جهت اصلی حرکت جامعهٔ آموزش ریاضی را تعیین کند.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه دهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه دهم
نام کتاب: ریاضی و آمار (1) - پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ساختار کتاب حاضر از سه بخش اصلیِ «فعالیت»، «کار در کلاس» و «تمرین» و نیز مثالهای حلشده و توضیحات به صورت متنی، نکات مهم و تعاریف، تشکیل شده است. آنچه در هر «فعالیت» بهطور عمده مدنظر بوده، آشنایی دانش آموزان با مفهوم درس و سهیم بودن او در ساختن دانش موردنظر است. فعالیتها شامل مراحلی مانند درک کردن، کشف کردن، حل مسئله، استدلال کردن، بررسی کردن، حدس و آزمایش، توضیح راهحل، مرتب کردن، قضاوت در مورد یک راهحل و مقایسهٔ راهحلهای مختلف است. هدایت فعالیتها ساده و آسان نیست و صد البتّه، اجرای مناسب آن ارزش زیادی دارد.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
فصل اول: عبارتهای جبری
- درس اول: چند اتحاد جبری و کاربردها
- درس دوم: عبارتهای گویا
فصل دوم: معادله درجه دوم
- درس اول: معادله و مسائل توصیفی
- درس دوم: حل معادله درجه دو و کاربردها
- درس سوم: معادلههای شامل عبارتهای گویا
فصل سوم: تابع
- درس اول: مفهوم تابع
- درس دوم: ضابطه جبری تابع
- درس سوم: نمودار تابع خطی
- درس چهارم: نمودار تابع درجه دو
فصل چهارم: کار با دادههای آماری
- درس اول: گردآوری دادهها
- درس دوم: معیارهای گرایش به مرکز
- درس سوم: معیارهای پراکندگی
فصل پنجم: نمایش دادهها
- درس اول: نمودارهای یک متغیره
- درس دوم: نمودارهای چند متغیره