کتاب ریاضی و آمار (2) پایهٔ یازدهم در جهت اهداف برنامهٔ درسی ملی و در ادامهٔ تغییر کتابهای درسی دوره اوّل متوسطه تألیف شده است. زمانی تأکید کتابهای درسی ریاضی بیشتر بر توانایی انجام دادن محاسبات بود. در رویکرد جدید، ضمن توجّه به این هدف، تأکید اصلی بر پرورش قوّه تفکر و تعقّل و رشد توانایی حل مسئله است. قوّه تفکر و تعقّل و رشد توانایی حل مسئله است. درواقع رویکرد «آموزش برای حل مسئله» به «آموزش از طریق حل مسئله» تغییر کرده است.
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم انسانی› پایه یازدهم
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› علوم و معارف اسلامی› پایه یازدهم
نام کتاب: ریاضی و آمار (2) پایۀ یازدهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
ساختار کتاب حاضر از سه بخش اصلیِ «فعالیت»، «کار در کلاس» و «تمرین» و نیز مثالهای حلشده و توضیحات به صورت متنی، نکات مهم و تعاریف، تشکیل شده است. آنچه در هر «فعالیت» بهطور عمده مدنظر بوده آشنایی دانش آموزان با مفهوم درس و سهیم بودن آنان در ساختن دانش موردنظر است. فعالیتها شامل مراحلی مانند درک کردن، کشف کردن، حل مسئله، استدلال کردن، بررسی کردن، حدس و آزمایش، توضیح راهحل، مرتب کردن، قضاوت در مورد یک راهحل و مقایسهٔ راهحلهای مختلف است. هدایت فعالیتها ساده و آسان نیست و صد البته، اجرای مناسب آن ارزش زیادی دارد. فعالیتها در حدّ متوسط طراحی شدهاند؛ بنابراین معلم میتواند با توجه به زمان و توانایی دانش آموزان خود، یک فعالیت را غنیتر کند یا با ارائهٔ توضیحات بیشتر و ایجاد تغییراتی، آن را سادهتر نماید و حتی فعالیتی مکمل در جهت آموزش همان مفهوم درسی طراحی کند.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
فصل اول: آشنایی با منطق و استدلال ریاضی
- درس اول: گزارهها و ترکیب گزارهها
- درس دوم: استدلال ریاضی
فصل دوم: تابع
- درس اول: توابع ثابت، چند ضابطهای و همانی
- درس دوم: توابع پلکانی و قدر مطلقی
- درس سوم: اعمال بر روی توابع
فصل سوم: آمار
- درس اول: شاخصهای آماری
- درس دوم: سریهای زمانی