قلمرو آموزش ریاضی از یکسو درک مفاهیم ریاضی شامل اعداد و محاسبات عددی، جبر و نمایش نمادین (الگوها، رابطهها، تابعها)، هندسه و اندازهگیری، دادهها و آمار و احتمال را دربرمیگیرد و از سوی دیگر در این حوزه، دانش آموزان باید با فرایندهای ریاضی نظیر حل مسئله و بهکارگیری راهبردهای حل مسئله، مدلسازی، استدلال، تفکر نقاد و استدلال منطقی، تفکر تجسمی یا دیداری، تفکر خلاق، اتصال و پیوندهای موضوعی و مفهومی ریاضی، گفتمان ریاضی، تصمیمگیری و تصمیم سازی، تخمین زدن و دقت یافتن آشنا شوند و در آنها مهارت یابند (سند برنامه درسی ملی).
دوره تحصیلی:
دوره دوم آموزش متوسطه› متوسطه نظری› ریاضی و فیزیک› پایه دهم
نام کتاب: هندسه (1) - پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
از دید برخی پژوهشگران، هندسه، توانایی مشاهده کردن، تصور کردن و فکر کردن است. تقویت تفکر و حس زیباییشناسی از موضوعاتی است که آموزش هندسه به دنبال آن است. ازآنجاکه موضوع هندسه بررسی فضا و شکلها است و همهٔ پدیدهها در فضا رخ میدهند، هندسه بهگونهای زمینهٔ همهٔ علوم طبیعی است. همچنین هندسه بستر مناسب بروز و تقویت خلاقیت و تخیل انسان را فراهم میآورد.
برخی اهداف مهم آموزش هندسه بهقرار زیر است:
- زمینهسازی تقویت ذهن، خلاقیت و استدلال دانش آموزان
- تقویت قدرت درک هنر و حس زیباییشناسی
- بهکارگیری هندسه در زندگی روزمره
- آشنایی با آثار هنری برجسته و درک ایدههای هندسی آنها
- شناسایی و تحلیل ویژگیهای شکلهای هندسی در صفحه و فضا
- تقویت تفکر تجسمی و مدلسازی هندسی در حل مسائل
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- فصل اول: ترسیمهای هندسی و استدلال
- فصل دوم: قضیه تالس، تشابه و کاربردهای آن
- فصل سوم: چند ضلعیها
- فصل چهارم: تجسم فضایی