این کتاب در ادامه برنامه درسی تفکر و سبک زندگی پایه هفتم، حول دو محور عمدهٔ «تفکر و پژوهش» و «آداب و مهارتهای زندگی» تنظیم شده است. فعالیتهای آموزشی این درس در قالب موضوعات مختلف بهگونهای انتخاب شدهاند که به شما کمک میکنند تا دربارهٔ سبک زندگی خود و دیگران فکر کنید و آگاهانهمناسبترین سبک را برای زندگی خود انتخاب کنید. بهطورکلی شیوهٔ زندگی هر کس با توجّه به عقاید، باورهاو افکار او، انتخاب میشود. شیوهٔ زندگی شما نیز حاصل شناخت و تصمیمگیری شماست.
دوره تحصیلی:
دوره اول آموزش متوسطه› پایه هشتم
نام کتاب: تفکّر و سبک زندگی پایۀ هشتم دورۀ اوّل متوسطه (دختران و پسران)
پدیدآورنده: سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی
مدیریت برنامهریزی درسی و تألیف: دفتر تألیف کتابهای درسی عمومی و متوسطه نظری
مدیریت آمادهسازی هنری: ادارهی کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی
محتوای کتاب تفکر و سبک زندگی در سه گروه فعالیت سازماندهی شده است. گروه اوّل فعالیتهای الزامی است که انجام آن به دلیل اهمیتی که دارد، برای همهٔ دانش آموزان لازم است. گروه دوم فعالیتهای انتخابی است. از بین فعالیتهای انتخابی سه فعالیت انتخاب میشود. گروه سوم فعالیتهای اختیاری است. تعیین موضوع این فعالیتها به عهدهٔ دبیر محترم و شماست.
سرفصلهای مطرحشده در این کتاب به شرح زیر میباشد:
- زیبایی
- نقاشی شاهزاده خانم
- پروژه
- راه رهایی
- مهارتهای زندگیموفق کداماند؟
- آداب معاشرت و گفتوگو
- رسانهها و تأثیرات آنها بر زندگی ما
- مهار نفس (خویشتنداری) چیست؟
- دیو و کیک
- جان و تن
- خطکشی
- تو نیکی می کن و در دجله انداز
- ارائه گزارش پژوهش
- رفتار پر خطر چیست؟
- مهارت افزایش عزتنفس
- مهارت بهبود خود پنداره و افزایش اعتمادبهنفس
- مهار فشار روانی
- واقعیت
- عادتها
- پدر و پسر اولیه
- تخیل، یا ...
- اثر
- آن پسرک انار ندارد
- شادی
- مهار عصبانیت
- مهار افسردگی
- مهارتهای مصرف چیست؟
- چگونه از افراد بزرگسال، پیر و ناتوان مراقبت کنیم؟
- چرا باید به همدیگر احترام بگذاریم؟
- ارزشها و معیارهای رفتاری
- مهارتهای تصمیمگیری
- آداب و مهارتهای سفر کردن
- آداب و مهارتهای بازدیدهای علمی و سفرهای اردویی